Stikkord

, ,

Matro og matfilosofi

En tommelfingerregel jeg har er at jeg spiser alt så lenge det ikke er klissete . Dvs at det ikke klistrer seg fast i tennene eller gaffelen eller fingrene og det som er å klisse seg på meg. Feks hveteboller klistrer seg skikkelig mellom tennene mine. Grunnen til at jeg holder meg unna mat som klistrer, er at jeg tenker som så: hvis det klistrer på tennene mine, klistrer det seg garantert i tarmene mine også. Viktig å ha rene tarmer, for det er i tarmene næringsopptak skjer. Derfor er det i tillegg viktig å tygge maten godt for at tarmene/magen skal jobbe minst mulig og heller kan fokusere på å ta opp næring. Oppsummert: ha fine tarmer.

Mat med stivelse/trege karbohydrater, spiser jeg helst etter trening (ris, pasta, poteter osv) men skal sies at jeg daglig skeier ut med litt ris (og tidvis klebrig ris..busted)…prøver å erstatte mye av risen jeg spiser til thaimaten med grønne eller røde linser, men kommer aldri ALDRI til å kutte ut ris bare for å være helsefreaka sunn.

Ellers spiser jeg når jeg er sulten og har faktisk ingen faste spisetider. Tenker at jeg er som en huleboer som spiser når det er mat til rådighet og når jeg er sulten. Ikke moderne menneske i meg her akkurat, annet enn i hva jeg har som veldig faste drikke og spiseting i hverdagen:

chili : er en kicker for forbrenningen! Pluss at jeg brenner etter å ha det til nesten ALLE måltider hvis det lar seg gjøre. Er jo tross alt thai, og en thai uten chili i maten er som det er for noen menn som må ha salt og pepper til alt av mat. Vet det er harry, men sånn er det med den saken! 😉

kaffe: fordi jeg elsker kaffe i alle varianter, men for å få mest ut av treningen, drikker jeg kaffe ca 15 minutter før jeg begynner å trene (eller mens jeg trener!). Joa, noen mener at kaffe er så vanndrivende at man ikke bør drikke det før eller når man trener, fordi man allerede svetter ut mye vann med trening. Men jeg merker at jeg får det ekstra energikicket jeg trenger før jeg pumper jern eller når jeg gjør kardiointervaller

spirulina: en bieffekt med spirulina når man trener mye, er at man dessverre nok raser i vekt. Jeg gikk ned ufrivillig 8 kilo i fjor da jeg trente som verst, så jeg måtte redusere litt. Men kommer ikke til å slutte med spirulina for det. Grunn: jeg får så mye frisk energi av å spise det! Spirulina kan kjøpes som pulver og blandes i smoothie eller juice. Selv velger jeg tabletter

chia-x (eller purely greens som er bladsafter fra korngress og alfa alfa). Det har alle vitaminene man trenger og man trenger faktisk ikke ta omega 3 engang!

eplecidereddik blandet ut med vann før jeg spiser middag. Grunn: for å ha god fordøyelse. Jeg vet det er noen som velger å drikke det for å bli kvitt sukkersug, men det gjør ikke jeg. Grunn: har aldri søtsug men heller chili og syrlige ingredienser sug. Så jeg kunne godt drukket flere liter eplecider daglig fordi jeg syntes det er så godt! Men ….ikke så bra å drikke for mye av det. Alt med måte som med alt annet (utenom chili da, det spiser jeg til huet mitt står i flammer!)

Vann: trenger ikke nærmere forklaring på hvorfor jeg drikker mye vann? ;-P

Ellers spiser jeg hva jeg vil ut i fra min matfilosofi, men det viktigste er å ha matro, god appetitt og å tygge maten godt.