Stikkord

  1. *et hverdagsinnlegg om min trenings-og kostholdshverdag….del 1*

Min motivasjon for trenings og kostholdsprosedyrer? JO…

Jeg trener mye forskjellig alt ettersom ukeshumøret og dagshumøret og er faktisk ikke resultatorientert. Derimot er trening mål i seg selv for å bli kjent med min egen kropp og for å holde loppesirkuset i blodet mitt under kontroll…så derfor trener jeg alt fra pilates, klassisk, styrke, spinning, kardio og annet….og jeg har fått en snev av avhengighet av endorfiner som man får når man trener mye, så jeg må ha en daglig dose av det…..okey da:  lyver litt når jeg sier at jeg ikke er resultatsorientert: er jo en fin bieffekt at jeg får superfine linjer av det, men det er ikke hovedpoenget. Poenget mitt er først og fremst kroppsbevissthet, og det lærer jeg først og fremst gjennom trening.

 

Fokus på bena mine.

Jeg er så klart opptatt av teknikk i alt jeg gjør når jeg trener, men mest av alt er jeg fokusert på kraften som kommer gjennom føttene til bena og til resten av kroppen. Dette er noe jeg har lært i både klassisk ballett, kick-boksing og pilates hvor viktig det er å overføre kraft fra bena og opp til resten av kroppen. På engelsk heter det «grounding», på norsk er det tilsvarende «forankring i bakken», og i østens treningsfilosofi (spesielt bland shaolin munkene),kaller de det chi eller qi eller energyflow… men kan jo sies at det er min tolkning av ordet qi/chi som jeg overfører til min treningsfilosofi om kraft fra bakken.

 

Feks lærte jeg innen klassisk ballet hvor viktig det er med harde battment/slag i bakken for å få opp bena, i kickboksing når man slår eller sparker uansett retning; så hentes kraften fra bakbena og opp, og i pilates er mye av balansetreningen å stå på et ben mens man stabiliserer kjernemusklaturen ….felles for alle de tre treningsformene, er god bakkekontakt for å få opptimalt energi og kraftutnyttelse. Men det gjelder faktisk ikke bare de tre treningsformene jeg nevnte, det kan overføres til all annen trening (unntatt svømming kanskje? Det skal jeg undersøke nærmere) Så om jeg kan, så jogger jeg barbent, trener styrke barbent osv for å få benkontakt for i siste innstans få qi..

 

Min treningserfaring er at det er viktig å lytte og kjenne til ens ben. Det er ofte i bena mange følelser forankrer seg, som feks trøtthet, uvilje mot å gå noen sted (feks derfor man tar heisen), og ikke minst nervøsitet, angst, sinne osv.., så derfor er det med fokus på bena at all trening starter for meg…jeg begynner med bena og jobber meg oppover.

Avspenningsøvelser med bena mine er også viktig, og det er da jeg bruker tid til å lytte til hvordan mine ben har det. Jeg tar godt vare på mine ben, masserer mine ben og føtter….jeg attpåtil lukter på føttene mine for å lukte på hvordan de har det! Jeg føler med på mine føtter, om det er endring, om de er klamme, tørre osv, for de er en liten del av kroppen som sier hvordan resten av kroppen min har det.

Alt skal sanses og fornemmes om mine ben!

 

Viljen pleier ofte å sitte i bena mine, så for å ta kontroll over mine ben hvis de ikke vil høre på meg og ikke vil gå til treningsstudio, pleier jeg å trampe hardt i bakken akkurat som sinnataggen. Det hjelper. Men også i hverdagen når jeg føler meg trøtt og sliten, så hjelper et skikkelig tråkk i bakken mer enn kaffe! Og hvis det lar seg å gjøre det på gressplen eller enda bedre, jord, jo mer vitalitet og qi får man opp til seg! 

Mine ben er en ærlig sak, og fordi jeg har jobbet så mye med mine ben med årenes løp i treningssammenheng, så sammarbeider vi godt nå

Sånn sett må jeg jo litt tilstå at jeg er overopptatt av kroppsdelene ben og føtter når jeg trener, men jeg tenker så klart også helhetlig. Men hvis man tenker at ting går strømlinjeformet av energi i kroppen, så har den et startskudd et sted: og det er i bena imo. Så begynner jeg med fokuset der i treningssammenheng, så går resten av seg selv.

😉

 

Om kosthold tar jeg i del 2